Hoe leid je vanop afstand het onderhoud en schoonmaak van tientallen magazijnen verspreid over de hele haven in goede banen? Hoe zorg je ervoor dat meldingen van gevaarlijke situaties in en rondom de depots snel kunnen doorgegeven en opgevolgd worden? Dat is de vraag waarop Katoen Natie een antwoord wilde, en ze kwamen in hun zoektocht bij de Check.connects software van All-Connects uit.
Katoen Natie ontwikkelt en levert slimmere logistieke en engineering-oplossingen, afgestemd op de specifieke situatie van elke klant. Het bedrijf exploiteert 150 haventerminals, logistieke terminals en on-site terminals voor het laden en lossen van stukgoederen, breakbulk, auto’s en woudproducten. Ze stellen 10.000 mensen te werk. Hun klanten zijn voornamelijk rederijen gespecialiseerd in petrochemie, specialty chemicals en consumentengoederen.
Om deze enorme logistieke operatie in goede banen te leiden, bouwde Katoen Natie giga platformen: dit zijn logistieke ‘hubs’ op de site van de klant, in of achter grote havens, in industriële centra of dichtbij grote verbruikers. Deze platformen hebben een grote landoppervlakte met ongeveer 50% overdekte magazijnruimte.
Het onderhoud en schoonmaak van deze hubs, verspreid in en rondom de haven, bleek een enorme logistieke uitdaging. Bovendien was er geen efficiënt systeem om onveilige situaties zoals verkeerd geplaatst materiaal, rondslingerend vuil, gevaarlijke situaties, etc. snel te melden. Medewerkers gaven meldingen door via mail, whatsapp, gsm, of verbaal ... en ze werden dan wel opgelost, maar omdat de meldingen niet genoteerd werden, was het onmogelijk te checken of en wanneer een gemeld probleem opgelost was en waar zich mogelijke bottlenecks vormden.
Katoen Natie gebruikt de CHECK.connects beheersapplicatie nu voor het aansturen van het onderhoudspersoneel & voor het ‘smart’ doorgeven van dringende meldingen vanuit de verschillende platformlocaties.
De facility manager maakt op het beheerplatform de checklists op met een lijst van uit te voeren taken voor de dagelijkse schoonmaak in de verschillende locaties. De schoonmaakmedewerker opent deze checklist in de CHECK.connects app op zijn smartphone en start zijn job. Bij het beëindigen van zijn taken, checkt hij in de app of hij alle taken inderdaad heeft uitgevoerd. Het systeem vraagt vervolgens of alles in orde was. Indien het antwoord negatief is, wordt een foutenrapport geopend, en kan de werknemer aangeven wat de mogelijke problemen zijn, en eventueel een foto toevoegen als bewijs. Dit rapport kan door de facility manager geraadpleegd worden en hij kan de nodige acties nemen en opvolgtaken toewijzen.
Ideaal voor de gevraagde functionaliteit bleek onze QR-code toepassing: Iedereen, zowel een eigen medewerker als een externe havenwerker die geen toegang heeft tot de beheersapplicatie, kan met de eigen smartphone een QR code - gelinkt aan een toestel of ruimte - scannen en een 'gastpagina' op de CHECK app openen, zonder logingegevens of verplichte registratie. Via een handig invulformulier met gerichte, relevante vragen kan de persoon snel een melding doorgeven, en zelfs een foto toevoegen om bijvoorbeeld een defect, schade of onhygiënische situatie te illustreren. De verantwoordelijke facility manager krijgt een instant melding binnen, en kan direct een opvolgtaak lanceren. Alle meldingen worden geregistreerd in een handig overzicht, wat gebruikt kan worden om mogelijke gevarenzones of vaak terugkerende probleemsituaties in kaart te brengen. Voor Matthias De Smedt, general manager commodities bij Katoen Natie, heeft de nieuwe werkwijze zijn waarde reeds bewezen:
"De combinatie van de app en de QR codes in onze magazijnen doorheen de hele haven vertegenwoordigt meer dan enkel een digitalisering van onze huishouding. De belangrijkste troef is dat alle medewerkers en bezoekers op een gestructureerde manier, zonder technische beperkingen, een huishouding- of veiligheidsprobleem kunnen melden. Op deze manier betrekken we iedereen bij onze 'voortdurend verbeteren' filosofie om van onze magazijnen een veiligere en betere plek te maken om te werken en goederen op te slaan."
Vraag nu een demo aan om alle features te ontdekken, of bereken zelf hoeveel de maandelijkse investering is om je bedrijfsmaterialen en materieel via ons online platform te beheren.
Vraag een demo aanWil je samen met onze experts ontdekken hoe jij jouw bedrijfsmateriaal te allen tijde kan opvolgen en beheren? Vraag dan nu een demo aan om alle features te ontdekken.