Heftruck

Het kan zijn dat je binnen een onderneming verschillende vestigingen hebt, en dat een groot aantal bedrijfsassets zoals lasposten, heftrucks en ander rollend materieel door meerdere werknemers op deze locaties gebruikt worden. Dé manier om een duidelijk overzicht te behouden is door middel van de TAG.GPS. Lokaliseren en opvolgen wordt kinderspel met deze oplossing. Bovendien biedt het veel mogelijkheden tot specifieke configuratie op jouw maat: draaiuren automatisch ontvangen, bewegingsdetectie, ... In deze case wordt de TAG.GPS gebruikt voor het beheer van heftrucks.

Gebruikte tags:
GPS-tracking optimaliseert logistieke organisatie bedrijfssite

Bij de voorbereiding van het transport van koelelementen liep het al eens fout bij Baltimore. All-Connects bracht een ‘dialoog’ tot stand tussen de afgewerkte goederen en de heftrucks.

Een complexe logistieke uitdaging

Baltimore Aircoil Company (BAC) produceert koeltorens voor verdampingskoeling en oplossingen voor thermische opslag. De Amerikaanse onderneming maakt deel uit van de groep Amsted Industries. Baltimore stelt ruim 2.000 mensen tewerk in vestigingen over de hele wereld. Ongeveer 340 werknemers zijn actief in het Belgische filiaal in Heist-op-den-Berg, tevens het Europese hoofdkwartier van BAC.

Omdat er zich regelmatig problemen voordeden met het lokaliseren van de juiste afgewerkte producten op de site keek Baltimore uit naar een oplossing om die te traceren.

Ward Lemmens (Production Engineer) licht toe:

“Wij produceren (secties van) koeltorens, die ter plaatse gemonteerd worden. Op een doorsnee dag staan er zowat 150 van die secties op onze site, klaar voor transport naar de klant. Vaak is het een hele klus om de juiste elementen terug te vinden. Daarom bekeken we hoe we een beter inzicht konden krijgen op de afgewerkte producten om het zoekwerk sterk te verminderen.”

Ontoereikend of te duur

Baltimore bedacht een systeem om de opslagplaats onder te verdelen in zones. De locatie van de koeltorens werd genoteerd in een tabel, maar het up-to-date houden verliep niet altijd zoals het hoorde. Bovendien is de beschikbare oppervlakte vrij beperkt en in piekperiodes moest men elementen verplaatsen.

Uit dit experiment bleek dat automatisering zich opdrong. De eerste aangezochte providers stelden voor om de zowat 150 elementen te voorzien van een GPS-tracker. Efficiënt, maar met een (te) hoog prijskaartje.

All-Connects zoekt en vindt oplossing via bluetooth

Toen Baltimore uiteindelijk All-Connects raadpleegde, lag er al snel een beter alternatief op tafel. Het bijzondere aan deze track & trace-oplossing is dat ze de Baltimore-site nooit verlaat. Elk element dat van de productieband rolt, krijgt een Bluetooth-tracker. De acht heftrucks worden op hun beurt uitgerust met een GPS-tracker en een Bluetooth-gateway.

“Het systeem is geniaal in zijn eenvoud. Elke beweging van de koeltoren activeert de Bluetooth-tracker en communiceert met de tracker op de heftruck. Zo is de exacte locatie van het element op de site altijd bekend. Bij het laden op de vrachtwagen verwijdert men de tracker om hem opnieuw te gebruiken voor een volgend element,” aldus Ward Lemmens.

Safety first!

Aangezien het om een cloud-based oplossing gaat, voerde Baltimore een assessment uit van de risico’s inzake databeveiliging. Vervolgens werd het systeem op locatie uitgetest. Er waren een paar aanpassingen nodig, omdat de toepassing enigszins afwijkt van het standaardproduct van All-Connects.

Ward blikt tevreden terug op de samenwerking:

“We beschikken vandaag nog niet over concrete data om de tijd- en efficiëntiewinst te berekenen, maar de betrokken medewerkers merken duidelijk dat alles beter loopt. We zijn ook heel enthousiast over de mogelijkheid om foto’s van op vrachtwagens geladen koeltorens te koppelen aan het systeem. Dat bespaart ons heel wat onnodige discussies achteraf. Kortom, All-Connects heeft onze verwachtingen zeker waargemaakt!”

www.baltimoreaircoil.eu

Over de gebruikte CHECK.connects oplossing:

Het doel

Lokaliseren van assets

De hardware

In de heftrucks werd een GPS + bluetooth gateway geplaatst. Op de koelelementen werd een BLE (bluetooth) tracker bevestigd die bij beweging 'wakker' wordt en gaat communiceren met de BLE gateway van de heftruck.

De software

Het CHECK.connects platform - powered by All-Connects - dat via desktop, en mobiele app gebruikt kan worden.

Deel deze use case:

Werkmateriaal doorheen de haven tracken

De klant.

Het bedrijf Katoen Natie startte in 1854 in de haven met de opvang en behandeling van katoen. Het bedrijf vormde de schakel tussen de stuwadoors die verantwoordelijk waren voor het laden en lossen van schepen, en het vervoer van en naar het achterland. Het bedrijf breidde doorheen de jaren verder uit met o.a. opslag in eigen pakhuizen, transport, expeditie en douaneaangifte. Op termijn werden ook de gespecialiseerde diensten voor de petrochemische, auto-industrie en belangrijke distributie opgenomen in het dienstenpakket. Vandaag is Katoen Natie een wereldwijde leverancier van logistieke oplossingen met toegevoegde waarde en toegepaste technische oplossingen.

Hun uitdaging.

Met enkel al 33 locaties in België die aan Katoen Natie gelinkt kunnen worden, zijn er enorm veel heftrucks en ander rollend materieel elke dag actief voor het bedrijf. Dat maakte het ook moeilijk om op een overzichtelijke manier bij te houden waar al deze heftrucks zich bevonden. Ook het bijhouden van het aantal draaiuren vormde een uitdaging. Daardoor was er geen actuele planning beschikbaar voor het onderhoud, wat soms zorgde voor verrassingen.

Onze oplossing.

Doordat de medewerkers verspreid werken over meerdere locaties, was het een vereiste dat de tag een gedetailleerde locatie kon tonen van de asset. De TAG.GPS was de beste keuze, aangezien deze de locatie doorstuurt op basis van GPS-gegevens en daardoor zeer nauwkeurig is.

In de praktijk.

Elke heftruck werd uitgerust met een TAG.GPS, waarvan het aantal communicaties per dag naar voorkeur ingesteld kan worden. Met één enkele melding van de draaiuren (’s avonds) en 1 locatie update per dag, heeft Katoen Natie de benodigde informatie. Medewerkers verliezen niet langer tijd met het doorsturen van de draaiuren naar de verantwoordelijke. Doordat alle gegevens van elke individuele heftruck beschikbaar zijn op het platform, is het makkelijk bij te houden wanneer welke asset een onderhoud moet krijgen.

Deel deze use case:

Meer weten?

Wil je meer weten over onze 'HIGH END' oplossing voor het digitaliseren van je materiaalbeheer via IoT?

Vraag een demo aan

Benieuwd naar de CHECK.connects
asset tracking software?

Wil je samen met onze experts ontdekken hoe jij jouw bedrijfsmateriaal te allen tijde kan lokaliseren? Vraag dan nu een demo aan om alle features te ontdekken...

Benieuwd naar de CHECK.connects
asset tracking software?

Wil je samen met onze experts ontdekken hoe jij jouw bedrijfsmateriaal te allen tijde kan opvolgen en beheren? Vraag dan nu een demo aan om alle features te ontdekken.

Benieuwd hoeveel het jou maandelijks kost om je bedrijfsassets via ons online platform te beheren?
Bereken jouw prijs